Deze brief richt zich, vanuit de schrijver, naar de lezer. De lezer, dat ben jij. De gerichtheid van het schrijven is ruimer en omvattender. Laat het mij even schetsen.
“Ik bleef hem elke dag door de ochtend loodsen met troostende woorden, peptalk en tonnen geduld. Maar toen hij van de stress overgaf op mijn schoenen, is er echt iets geknapt in mij en heb ik hem gezegd dat hij niet meer naar school hoefde te gaan.” (Mama van een dertienjarige jongen die niet meer op school raakt.)
In 2019 deden 591 Vlaamse volwassenen met een psychiatrische problematiek en/of beperking een beroep op pleegzorg. In deze bijdrage wordt eerst de literatuur omtrent de internationale en Vlaamse volwassenenpleegzorg beschreven en vervolgens het verloop van een pleegzorgtraject bij volwassenen geschetst. Dit traject wordt geïllustreerd aan de hand van een praktijkcasus. Daarnaast werd een expertgro
On Wednesday 31 August from 11:00 till 12:00 CEST, StreetSmart is organising the online launch of StreetSmart Learn, our brand new online learning platform.
Recent stond er een paginagroot artikel in de krant over het lerarentekort in Vlaanderen. En ook het dagelijkse editoriaal ging over hetzelfde onderwerp. De alarmklok werd volop geluid, de woorden ‘prangend’ en ‘alarmerend’ werden gebruikt om het probleem te schetsen. Er werd met aandrang gevraagd naar een ‘loopbaanpact voor leerkrachten’ om de uitstroom uit het beroep te verminderen en om jonge
In een samenleving waarin diversiteit een vanzelfsprekendheid is, is meertaligheid dat ook. Voor hulpverleners betekent dit in de praktijk vaak een grote uitdaging. Als er geen gemeenschappelijke taal is die alle betrokken partijen evenwaardig beheersen, vraagt dat bijkomende inspanningen om kwaliteitsvolle hulp op maat te bieden.
Maak kennis met inspirerende kleine en grote initiatieven waarbij onderwijs en welzijn krachtig kiezen om te verbinden. Het garanderen van leerrecht voor kinderen, jongeren en gezinnen in kwetsbare situaties is een opdracht van ons allemaal. Laat je inspireren en grijp de kans om met een open blik te kijken naar wat ook jij kan betekenen in deze samenwerking.
Jongerenbegeleider Nele Hugaert ziet veel jongeren uit de jeugdhulp afhaken op school. Dat blokkeert hun toekomst. Een bredere kijk op leren is een uitweg. Die vertrekt vanuit het leerrecht voor jongeren. Een nieuw schooljaar, een nieuw begin?