Opleiding

Postgraduaat ‘ik als leidinggevende en mijn team’

Een opleiding voor (toekomstig) leidinggevende in het (ortho)(ped)agogisch werkveld waarbij theorie en praktijk wordt gecombineerd. Het postgraduaat is een onderdeel van de bachelor na bachelor orthopedagogisch management aan UCLL en is afzonderlijk te volgen (in Kortrijk en Diepenbeek).

Samen lerend doen wat werkt

Deze workshop is gericht op alle organisaties binnen jeugdhulp die verder aan de slag willen met het thema effect. Jo-In vertrekt in deze workshop vanuit een inspirerende praktijk van Oranjehuis en koppelt hier de nodige kaders en methodieken aan om zelf aan de slag te kunnen gaan.

Wandelen door je organisatie met de nieuwe EFQM-bril

EFQM biedt een internationaal erkend referentiekader voor organisaties die op weg gaan naar duurzaam succes. De organisatie wordt als een geheel bekeken met missie en visie als oriëntatiepunten. De nieuwe versie 2020 brengt de context of het ecosysteem waarin de organisatie werkt scherper in beeld. Dit perspectief daagt organisaties bovendien uit om toekomstgericht en wendbaar te zijn.

Vorming ‘Gezonde Kost'

Werk je als kok, logistiek medewerker of begeleider in een organisatie binnen de zorg- of welzijnssector? Wil je graag gezond en lekker koken met de voedingsdriehoek als uitgangspunt, voor de kinderen, jongeren of volwassenen die in je organisatie verblijven? Wil je graag inspiratie opdoen over hoe je een evenwichtig en gevarieerd weekmenu kan opstellen, afgestemd op verschillende leeftijdsgroepe

Ervaringsdeskundigen in de jeugdhulp: een hefboom voor participatie en vermaatschappelijking?

De inzet van vrijwillige en betaalde ervaringsdeskundigen neemt toe in verschillende sectoren van het sociaal domein, waaronder ook in de jeugdhulp. Het actieplan jeugdhulp 2.0 uit 2016, die de krachtlijnen voor de toekomstige jeugdhulp uitzet, verwijst expliciet naar het belang van het inzetten van ervaringsdeskundigen (Vandeurzen, 2016). Dit werd in 2018 beleidsmatig verankerd door het structure

Kwetsbare jongeren in het secundair onderwijs in de rode zone

Enkele weken geleden trokken de deeltijdse scholen aan de alarmbel. Gezien het uitdoofscenario van de onderwijsvorm Leren en Werken dreigen heel wat jongeren uit de boot te vallen. Met deze nota onderschrijven we vanuit de sector van NAFT, Aanloopfase en IBAL aanbieders deze zorg en lichten we hierop ons standpunt toe.

Inspiratiedag werken met het participatiekompas

Een participatieve koers varen met je team? Hoe doe je dat? Hoe vergroot je participatie in je organisatie?Laat je inspireren door onze experten en volg onze workshop over hoe je het participatiekompas kan gebruiken.

Ervaringskennis in de jeugdhulp

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts schrapte eind vorig jaar de subsidie voor de opleiding ervaringsdeskundige in armoede. Zowel voor organisaties als voor cursisten die dankzij de opleiding een tweede kans kregen een onbegrijpelijke beslissing. Ik praat hierover met Belinda, ervaringsdeskundige en Jonah Coudenys, pedagogisch verantwoordelijke bij vzw aPart.

Hoger onderwijs in de jeugdhulp

We stellen vast dat het niet eenvoudig is voor jongeren uit de jeugdhulp om verder te studeren. Vanuit de overtuiging dat elk kind het recht heeft om zichzelf te ontplooien, zet Opgroeien bijkomend in om de drempels die er zijn weg te nemen en de goede voorbeelden bekend te maken. Vandaag gaan we in gesprek met Jana die er in slaagde om de stap naar hoger onderwijs te zetten, gesteund door een aan