De European Foundation for Quality Management

1989: de val van de Berlijnse Muur en het jaar waarin de European Foundation for Quality Management werd opgericht in Brussel. 14 Europese bedrijfsleiders uit multinationals als Bosch, KLM, Volkswagen, Philips, Renault en Nestlé komen samen om een framework uit te tekenen: Het EFQM Excellence Model. Een framework dat gebaseerd is op 3 pijlers: richting, resultaten en uitvoering.

Op deze pijlers komen we later nog even terug. Maar eerst is het cruciaal om wat meer te weten te komen over Business Excellence en kwaliteitsmanagement. Het managen van de kwaliteit binnen een organisatie is geen lichte taak, je bent namelijk bezig met heel wat verantwoordelijkheden. Hierbij richten kwaliteitsmanagers zich op het behalen van resultaten op vlak van leiderschap, klantgerichtheid, strategie, analyse- en kennismanagement, competentiemanagement, meerwaarde-creatie, betrokkenheid van medewerkers, bedrijfsresultaten… om er slecht enkele te noemen. Om ‘Business Excellence’ te bekomen, richten deze mensen zich tot modellen of frameworks, die ervoor zorgen dat ze een overzicht bewaren van al deze factoren die hun organisaties tot een hoger niveau kunnen tillen.

Up to date

Één van de grootste ‘hot topics’ van het voorbije jaar is de bedrijfscultuur. Het is namelijk zo dat als je de kwaliteit van je organisatie intern, zowel als extern, wil beïnvloeden, je iedereen nodig hebt. Dat kan dus enkel als je het gedrag van top-to-bottom en bottom-up kan bijsturen. Het EFQM model biedt de mogelijkheid om met de veranderingen die hiervoor nodig zijn, aan de slag te gaan.

2020 duidt een belangrijk kantelpunt in de geschiedenis van het EFQM-verhaal. Na 20 jaar werd een nieuw model geschetst. Een model dat gericht is op de toekomst en op verandering. Net op tijd, want niemand had voorspeld dat dit jaar zo historisch ging worden.

Op welke manier werd het dan aangepast? Voorheen was het EFQM model een assessment of evaluatie tool. Een soort checklist waarbij je kon zien of je goed op weg was in je kwaliteitsverhaal. Nu vertrekt het model vanuit ‘design thinking’ om als levend instrument te helpen met veranderingen, transformatie en disruptie waar organisaties elke dag mee te maken krijgen. Een steeds evoluerende methode die up-to-date blijft met globale evoluties en organisaties bijstaat om hun koers te bepalen en hun werking bij te sturen op lange en op korte termijn.

Gericht op een duurzame toekomst

Hoe past dit model onder de noemer van duurzaamheid? Met de aanpassingen die eind vorig jaar werden doorgevoerd, vertrok men vanuit de SDG’s, opgesteld door de United Nations. Deze ‘Sustainable Development Goals’ bestaan uit 17 doelstellingen voor een duurzame toekomst. Duurzaamheid gaat dus niet enkel over je steentje bijdragen voor een gezonder milieu, het gaat ook over armoede uitroeien, gender gelijkheid, rechtvaardigheid, consumptie, opvoeding en gezondheid. Doelstellingen die de UN, wereldwijd, tegen 2030 wil aanpakken (ook de moeite om even te bekijken: https://sdgs.un.org/goals).

Naast deze SDG’s, focust het model ook op diversiteit en circulaire economie binnen organisaties. Dat laatste staat lijnrecht tegenover een lineaire economie die gebaseerd is op produceren, gebruiken en wegwerpen. Het beoogt een economie die grondstoffen en product zo lang mogelijk benut en er zoveel mogelijk waarde uithaalt om ze vervolgens te recycleren en terug te winnen na elke levenscyclus.

Met beide voeten op de grond

Het EFQM model is er voor elke organisatie: ziekenhuizen, banken, NGO’s, overheids- en onderwijsinstellingen, hotels… om er maar enkele te noemen. Dit betekent dat duurzame, kwalitatieve oplossingen steeds vertrekken vanuit de context van de organisatie.

Hieronder vind je een overzicht terug van het model en hoe het opgebouwd is.

De drie centrale pijlers (richting, resultaten en uitvoering) zijn gebaseerd op 5 waarden:

  • Toekomstgerichtheid: voorzien op verandering
  • Flexibiliteit en dynamiek: op maat van de organisatie (elke organisatie is uniek)
  • Transformatie en prestatie: gericht op organisatorisch succes
  • Leiderschap: gefocust op management op elk niveau en voor elk team
  • Cultuur: als drijvende kracht voor duurzaamheid en doelgerichtheid

 

Het EFQM model richt zich op succes door te onderzoeken, te beoordelen en te verbeteren. Dat wil zeggen dat je begint met een zoektocht naar de wendbaarheid van je organisatie, de positie binnen het ecosysteem en het analyseren van de kwaliteit, zowel als het potentieel van je organisatie. Met drie vragen wordt je organisatie vervolgens geëvalueerd:

  • Waarom?- waarom bestaat je organisatie en wat is de strategie hierachter?
  • Hoe? – hoe vul je je bestaansreden in?
  • Wat? – wat heb je verwezenlijkt en hoe duurzaam is je organisatie?

 

Tenslotte kan je met het model de goede praktijken en tekortkomingen achterhalen. Als je al deze stappen hebt doorlopen kan je starten met een verbeter- en transformatieproces om jouw organisatie naar een hoger niveau te tillen.

 

Wie is het VCK en hoe helpen zij organisaties vooruit met het EFQM model?

Het VCK, oftewel het Vlaams Centrum voor Kwaliteit, is een netwerk van organisaties die het morgen beter willen doen dan vandaag. Een netwerk dat gelooft in kwaliteit als hefboom voor succes. Door onze leden samen te brengen worden nieuwe inzichten gevormd en gedeeld en af en toe ontstaan er succesverhalen door die gedeelde kennis. Het VCK gelooft in Business Excellence als toonbeeld voor haar leden. We erkennen bedrijven, groot en klein, die zich distingeren met verbeteringsprojecten die doorheen de organisatie leiden tot succesvolle en duurzame resultaten.

Sinds mei zijn we officiële partner van het EFQM model en bieden we opleidingen aan voor mensen die dit model willen toepassen om hun organisatie te evalueren of aan hun verbetertrajecten te beginnen.

Dit zijn langetermijnprocessen waarbij we beroep doen op een officiële EFQM trainer en assessor om de organisaties te begeleiden in hun weg naar een succesvolle en duurzame toekomst.

Wens je meer informatie over het EFQM verhaal, of het VCK?
Neem dan een kijkje op www.vck.be of op https://www.vck.be/groeien-en-optimaliseren-met-efqm voor meer info rond EFQM en hoe je hiermee aan de slag kan. Je kan ons eveneens volgen via onze Linkedin pagina: https://www.linkedin.com/company/200734
Zit je met een vraag rond kwaliteit of wens je ons even te spreken? Stuur dan een mailtje naar thomas.sear@vck.be

Thomas Sear I Vlaams Centrum voor Kwaliteit